En epok går i
graven när butiken Liro stänger
Lisebeth Rosén lägger ner
butiken Liro på Konstapelgatan i Karlskrona.
Trots trogna kunder och god lönsamhet.
– Jag vill sluta med flaggan på topp, säger hon.
Lisbeth Rosén var
sekreterare på Ericsson Software i Karlskrona när hon började fundera på att
starta eget. Först i en minst sagt anspråklös skrubb på Drottninggatan nära
Chapmanskolan i slutet av 90-talet.
– Jag hittade en liten lokal
med smutsiga fönster och där hade jag öppet två dagar i veckan. Sedan tog jag
ett lån och började köpa in möbler och inredning från skandinaviska designers.
Några år senare slog
galleriet Bild & Form igen och då flyttade Liro in i nuvarande lokaler på
Konstapelgatan, bakom bokhandeln. Då sade hon också upp sig från Ericsson och
började jobba heltid med butiken liro.
– Jag har klarat mig bra
under alla år, men främst tack vare att jag gjort allt själv och inte haft några
anställda. Min man har hjälpt till med att köra varor från möbelriket i Småland,
men då jobbade han i Jönköping och hade ändå vägarna förbi, säger hon och
skrattar.
Lisbeth Rosén stänger
butiken den 30 juni och kommer att sakna alla trogna kunder. Och inte minst
många spännande och lärorika möten med konstnärer som haft utställningar på
galleriet.
– Det har blivit ungefär 7
utställningar varje år och på lördag väntar vernissage för den sista, Pia
Carlströms ”Minnen från hönsgården”. Det blir en epok som går i graven, men jag
har bestämt mig. Jag fyller 65 år snart och det är ett tyngre jobb än vad många
tror. Om inte annat ska tunga möbler bäras in i butiken. Det är inte så att jag
går runt här och glänser hela dagarna.
En minnesvärd utställning
var Lasse Åbergs 2004.
– Då var det kö bort till
bokhandeln. En samlare ringde från Malmö och köpte fem originaltavlor över
telefon. Sedan dök han upp med 40 000 kronor i 500-lappar och jag blev så nervös
av alla sedlar. Jag låste in pengarna på toaletten, för säkerhets skull.
Om Lisbeth Rosén fått
bestämma hade någon av hennes tre söner tagit över butiken. Intresset finns, men
alla har sina egna karriärer.
– Jag har börjat inse att
det är jag som är Liro, men samtidigt är det tråkigt om butiken bara försvinner.
Det går faktiskt att sälja skandinavisk möbeldesign i en liten stad som
Karlskrona. Kunderna är dessutom väldigt pålästa, så det gäller att själv ha
koll. Men det blir en livsstil, ett sätt att leva till slut.
Vad minns du bäst från alla
år?
– Jag har fått uppleva 17
fantastiska år och fått träffa kunder i deras hem och konstnärer i sina
ateljéer, men den viktigaste lärdomen och det bästa minnet är nog att jag
verkligen vågade satsa på det här.
|
Tips för den vintertrötte: Byt ut rött mot vitt och tänd alla
ljus
KARLSKRONA
Ut med det röda och in med det
vita. Så ett frö i ett miniväxthus.
Tänd så mycket ljus och lampor som
det bara går.
Med bara några futtiga timmar ljus mitt på dagen
gäller det att försöka härda ut. Det är mörkt när man kliver upp och mörkt när
man kommer hem.
Kan man göra något för att lättare ta sig igenom
vintermörkret?
Okej, du som händelsevis gillar mörkret kan sluta
läsa här. För dig rekommenderas facebookgruppen ”Vi som hatar dagsljus på
vintern”.
För oss övriga finns det knep att ta till.
Byt rött mot vitt
Sydöstran gick till liro hemdesign på
Konstapelsgatan för att be ägaren Lisbeth Rosén om hennes bästa tips. Vad kan
man göra hemma för att härda ut under den mörka tiden?
Och behöver man vänta till Tjugondedag Jul,
Knutdagen den 13 januari, för att kasta ut julen?
Nej, nej. Gamla traditioner går att bryta.
– Efter nyår står jag inte ut med julen längre,
säger Lisbeth Rosén. Då åker den ut hemma hos mig.
Redan nu till nyårshelgen går det att göra stora
förändringar. Byt ut allt rött mot vitt till exempel.
Ljus högt och lågt
Bara att byta ut alla röda blommor mot vita ger
en känsla av ljus.
Lisbeth Rosén tipsar att duka nyårsbordet med
till exempel en vit amaryllis och övrigt på bordet i silver och guld.
Tänd massor av ljus. I höga och låga ljusstakar.
I alla upptänkliga former. Det ger en snygg kontrastverkan.
Och när festen är slut och gästerna gått hem:
– Ta på de mjukaste ylleltofflorna, lägg på dig
en pläd och sätt dig med en jättebunt tidningar i soffan, säger Lisbeth Rosén.
För den som vill mysa i vardagen tipsar hon om
att köpa en riktigt fin kopp. Gamla nostalgikoppar från 50- och 60-talen, oftast
designade av Stig Lindberg, nyproduceras i dag på Gustavsbergs porslinsfabrik.
– I dag börjar det bli allt mer inne med kopp och
fat. Köper man en finare kopp räcker det ju med en varsin till de närmaste
familjemedlemmarna. Fint benporslin är dessutom mer hållbart.
25 minuter längre
Med ljuset kommer tanken att förändra. För den
som känner sig osäker går Lisbeth Rosén att ”hyra” hem för en slant. Hon ger
tips och råd.
Att kasta ut allt gammalt tycker hon är helt fel.
Likaså att göra hemmet så avskalat att det inte ser som om någon lever där. En
bra grundbelysning är viktigt och sedan bygga med punktbelysning.
Och att unna sig lite dyrare möbler kan rent av
vara miljövänligt.
– Möblerna håller längre och de kan gå i arv,
säger Lisbeth Rosén.
Och hav tröst du vintertrötte: redan i nästa
vecka är dagen hela 25 minuter längre.
Byline: Rose-Marie Axelsson, Sydöstran
jan, 2012
|
Karlskrona. Uppväxtens begränsande värderingar hade följt
sekreteraren Lisbeth Rosén tillräckligt
länge när hon för sju år sedan bestämde sig för att bli butiksinnehavare.
”Det var en
dröm och något som jag måste göra innan jag dör”. Hon ville inte sälja
småkrafs
(”superestet”, lyder omdöme från branschen) utan det skall vara kvalitét,
samtidigt
som hon aktar sig noga för att göra butiken till ett museum. Favoriter som
Ingegerd
Råman, Thomas Sandell och Jonas Bohlin tar hon in vad de än kreerar.
Ständiga
dacapon är Bruno Mathssons supeellipsbord och fåtöljen Jetson 66, liksom
Louis
Poulsens lampor och GAD-möbler. ”I höst slår jag ett extra slag för Eero
Koivistos
soffa Waterline!
Blekinge Läns Tidning, Onsdag 8 Mars
2006 03:00
Hundra kvadratmeter form och en envis
sekreterare
Lisbeth Rosén fick
kämpa för att för att få gå nionde året i grundskolan. Studenten
var det
inte tal om.
Hennes pappa som var brandförman på varvet, tyckte hon skulle
börja arbeta
direkt. Helst med händerna.
Men hon utbildade sig till sekreterare.
I dag har hon förverkligat en helt
annan dröm, nämligen att öppna
en affär i Karlskrona
för skandinavisk form och design.
Hon
haft liro i sex år. Och den går bra.
- Jag har alltid haft intresse för färg och form. Ett tag
på 1970-talet vävde jag
och hade idéer om att jag
skulle öppna en vävstuga. Men det hade aldrig gått ihop,
säger Lisbeth Rosén.
Vi sitter i Liro hemdesign och konstgalleri på
Konstapelsgatan i Karlskrona. Här låg tidigare
konstgalleriet
Bild och Form.
- Jag har tre barn och hade arbetet hela mitt liv som
sekreterare. Men så la jag märke till
en tom lokal med
smutsiga fönster på Drottninggatan. Jag gick förbi den varje
dag.
Till sist tog jag mod till mig och frågade om
jag kunde få hyra den, säger Lisbeth Rosén,
i dag 55 år.
Skandinavisk design
Lisbeth Rosén visste att hon ville ha en affär med
skandinavisk design, möbler, glas,
sådant hon själv
tyckte om. Men skulle det gå, i en småstad som Karlskrona?
Hon öppnade i liten skala, några timmar, två kvällar i
veckan. Hon fortsatte arbeta som
sekreterare
på Ericsson.
- Det var inte så lätt när jag skulle köpa in varor.
Leverantörerna höll sig avvaktande.
De visste ju inte
vem jag var.
I dag är det tvärtom. Olika personer hör av sig och vill
att hon ska sälja deras varor.
Men Lisbeth Rosén
är ytterst sparsmakad. Inga pappersservietter eller billiga
smågrejor.
Hon vill inte bli "en Dukaaffär".
För att det ändå ska finnas lite billigare saker tar hon in
presentartiklar som kanske inte kostar mer
än några hundralappar, men som ändå håller
måttet. Men hon
har också det riktigt exklusiva, som
en stol av Mats Theselius från Källemo.
- Inte så billig. Men rolig att kunna visa.
Undvikit lån
Hon hade butiken på Drottninggatan i två år. För fyra
år sedan blev lokalen på Konstapels-
gatan ledig.
- Jag var tvungen att bestämma mig. Så jag sa upp mig från
Ericsson. För jag hade
märkt att det fanns
kunder i Karlskrona, att det fanns intresse. Lisbeth Rosén har
hela tiden aktat sig för stora lån och
utlägg.
- Jag startade mycket försiktigt, hade sparat lite, tog en
kredit på 150 000 kronor
och startade en
enskild firma. I dag har jag inga lån.
Lisbeth Rosén har möbler från GAD, lampor av Louis Poulsen,
skåp av Jonas Bohlin
och Thomas Sandell,
hon har glasföremål från Reijmyres glasbruk och Pukeberg,
tekoppar
av Stig Lindberg, stolar från Bruno
Mathsson och Källemo, hon har en limiterad (begränsad)
upplaga av en glasserie från Orrefors.
Hon har också glas av Ingegerd Råman.
- Jag hade tidigare glas från Malin Svensson i Karlskrona
och keramik från Carin Meijer,
men nu har
de eget, säger Lisbeth Rosén.
Hon har däremot köpt in glas från en ung glaskonstnär från
Stockholm, Catarina Giarimi.
Konst och Pontén
Lisbeth Rosen har sedan gammalt ett intresse för konst.
Också detta har hon haft
användning för.
Hon bjuder in olika konstnärer att ställa ut i affären. Det
har med åren blivit ganska
många, just nu
akvarellisten Anders Wallin.
Lisbeth Rosén har också intresse för textilier.
- Jag ringde till Gunilla Pontén och frågade om jag fick
sälja hennes randiga tröjor.
Men se, det fick
jag inte. En timme senare ringde de. Jag for till Stockholm
och träffade
henne och nu säljer jag
hennes kläder och det går jättebra.
Modevisning
Gunilla Pontén har numera modevisning i Karlskrona
varje vår, denna gång 16 mars
på Marinmuseum. Affärslokalen i Liro är inte stor, två rum och ett litet
källarrum, totalt 100 kvadratmeter.
Ändå ryms här
bord, soffor, vitrinskåp, lampor, glas och i någon mån
keramik. Det är
vackert arrangerat eller snarare
möblerat, som en utställning i sig. Men Lisbeth Rosén är noga med att inte affären blir ett
museum. Säljer inte en vara
realiserar hon
den och tar in nytt.
Ger inte efter
- Min verksamhet vilar på tre ben: konst, möbler och
kläder. Jag håller kvar min grundtanke
att det ska
vara möbler och bruksvaror med bra kvalité av skandinaviska
formgivare. Och jag
ger inte efter. Men jag
måste ibland påminna mig, så jag inte faller för någon
frestelse.
Lisbeth Rosén har inte ångrat sitt val den där dagen för
fyra år sedan när hon sa upp sig från
sitt fasta
jobb och startade eget.
- Jag har förverkligat en dröm! Det ångrar jag inte.
Jane Betts
jane.betts@blt.se
0455-77204
Nominerade 2005 i
kategori
Bästa Butik
- liro
- Wonderful
- Ronny’s Cykel
- Eye Do
- Lindohfs Blomsterhandel Eftr.
Vinnare blev Eye Do
Nominerade 2004 i
kategori Bästa Butik
- liro
- Kompaniet
- Hoglands
- AJ;s tyger
- Lindohfs Blomsterhandel Eftr.
Vinnare blev Kompaniet
Tidningen "Grannar" för dig som bor hos
Karlskronahem
Trädgårdskänsla
Reportage angående Trädgårdskänsla på balkong i ett
hyreshus i centrala
Karlskrona
i samarbete med Ulrika Bard, Lindohfs blomsterhandel.
I branschtidningen Glas och Porslin, 1:2006 finns
följande artikel om liro.
Stora
krav på glas och porslin i kräsen nischbutik
TEXT & FOTO: TITTI THORSELL
På knappt 100 kvadratmeter i
två plan säljs allt från glas, lampor,
inne- och utemöbler, kläder,
textil och konst. Närmare 100 olika
leverantörer finns representerade
i Lisbeth Roséns sparsmakade
inredningsbutik där urvalet sker med
fingertoppskänsla. Och här
blir också små förändringar i branschen tydliga.
I fönstret hänger ljuskronan från
Byarum som ritats av Mårten Cyrén.
Ingegerd Råmans formgivna vaser och
skålar är placerade på byråer
och bord. I ett glasskåp står porslin
från Gustavsberg. Nya varor har
precis anlänt och ska packas upp.
Butikslokalen på tre små rum och
en liten källarskrubb ger hemkänsla.
Här finns mycket att titta på.
I dag hänger ingen konst på väggarna,
galleriet har vernissage först
nästa vecka. Liro, hemdesign &
konstgalleri har ett brett affärskoncept
i en smal stil.
– Företaget står på tre ben. Konsten ger lite inkomst, samtidigt som
jag
får in den publiken i butiken. Möbler lockar unga som kanske
aldrig går
in i ett galleri, men som nu tittar på tavlor. Jag vill att
alla ska kunna gå
in här utan att känna köptvång, säger Lisbeth Rosén
och berättare vidare
om det tredje benet – damkläder:
– Kvinnor har ett eget fack för kläder i sin plånbok som männen inte
delar.
Allt tillsammans ger synergieffekter som påverkar kundkretsens
utveckling.
I fyra år har Lisbeth Rosén drivit butiken på heltid, men det började
redan
1999 i liten skala i en minilokal som endast var öppen två
kvällar i veckan
och lördagar.
– Jag ville först bygga upp en kundkrets. Allt i butiken är betalt utan
lån.I början fick jag kämpa för att få köpa in varor. Jag ville att
leverantörerna
skulle tro på mig, men en del var svårflirtade. Vissa
firmor säger ja till alla,
men de var ointressanta för mig då jag
helst vill vara ensam återförsäljare
på orten. Nu jagar istället
försäljarna mig.
BRA SNURR PÅ VERKSAMHETEN
Att Gunilla Ponténs kläder finns i butiken, var inte givet. Lisbeth
fastnade
för Ponténs randiga tröjor och tyckte att dessa kunde vara
kul. Hon
kontaktade
klädföretaget och fick ett bestämt nej, de kunde
inte tänka sig kläder i en
designaffär med möbler, men en timma senare
ringde telefonen. De hade
ändrat sig. Lisbeth beställde en kollektion
som visades i
Karlskrona och succén var given. Kläderna sålde slut i
ett kick.
Klädförsäljningen har ökat fyra gånger på 2,5 år.
Det är bra snurr på verksamheten. Trots mixen av varor upplevs butiken
tydlig med en glasklar profil. Annars ligger det nära till hands att
den
kunde ha spretat och uppfattats rörig.
– Jag går ständigt tillbaka till grundtanken med butiken där
skandinavisk
formgivning av hög kvalitet är den gemensamma nämnaren,
säger Lisbeth
som med stor lyhördhet styr utbudet beträffande stil och
varaktighet.
– Dagsländor och snabba trender är inget för mig. Jag vill att man ska
kunna samla tallrikar av till exempel Gustavsberg, alltså har jag den
år från år. Jag har aldrig velat bli en Dukabutik. Mitt sortiment
bygger
på att jag följer några stycken formgivare, till exempel har
jag möbler
från Källemo av Jonas Bohlin och hans krukor i glas och
aluminium
från Reijmyre.
Enstaka små undantag från regeln finns som när ingen av hennes
formgivare hade en glasljusstake föll hon för Quartet av Helen Krantz
från Orrefors.
Hennes strikta koncept ger effekt. Här stärker starka varumärken
varandra. Orrefors tycker det är kul att hon vågar köpa in limiterade
upplagor. Kunderna också, det vet att här finns exklusiva presenter
med hög designnivå.
PÅLÄSTA OCH MEDVETNA KUNDER
I tider när fackhandeln glas och porslin är under förändring, märker
även Lisbeth Rosén att något hänt. När ortens Dukabutik blivit
Inspiration
med en bredare och yngre målgrupp spiller det över på
hennes butik
som får allt fler kunder till de dyrare glaspjäserna.
– Mina kunder är pålästa och medvetna. De vill veta vem som ritat den
stolen eller formgivet den lampan. De vet att kvalitet håller även för
trendernas svängningar. Det är klart jag är mycket mån om att inte
ha
några hyllvärmare. Butiken måste hela tiden kännas fräsch, säger
Lisbeth och påpekar att hon noga registrerar om någon produkt är på
väg att förlora attraktionssvärdet. Så fort intresset svalnar säljs
det ut.
Mässor tycker hon inte ger henne så mycket, hon föredrar att på sin
lediga dag sticka i väg och besöka andra städer, känna av pulsen och
kika in hos kolleger.
Att hon har ett förflutet som chefsekreterare tror hon är en
förutsättning
och en av hennes främsta tillgångar som hon har nytta av
idag.
– Utan min pappersbakgrund hade jag aldrig fixat detta. Jag har en
otrolig
nytta av att jag är van att hålla reda på tusen saker och
organisera för att
slippa kaos.
Ingegerd Råmans vaser Slowfox står fint på Horreds byrå Anne. Möbler
och annan inredning ger glas och porslin ett sammanhang.
|